Skip to main content

Keyik: Burdur Teşvik Yasası'ndan yararlanamadı

BURDUR Ticaret ve Sanayi Odası (BUTSO) Başkanı Yusuf Keyik, iki yıllık teşvik uygulamalarını değerlendirerek, "28.07.2009 tarihli bölgesel teşvik kararnamesi uygulamalarından, Burdur umulan hedeflere ulaşamamıştır.

 

Bölgesel ve Ülkemiz genel faydalanma seviyeleri ile kıyaslandığında ve ortaya çıkan sektörel rekabet şartları itibarı ile 2009, 2010 teşvik uygulaması Burdur'un aleyhine işlemiştir" dedi. Keyik, Konuya ilişkin değerlendirme ve önümüzdeki dönem tadilatları için önerilerini, TC. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğü'ne gönderdiklerini açıkladı.
 
BUSTO’nın Hazine Müsteşarlığı’na gönderdiği 14 Aralık 2010 tarihli yazısında şunlara yer verildi:  “Belirtilen Kararnamede ilimiz; 2.BÖLGE, TR 61, Düzey 2 ile Antalya-Isparta ve Burdur illeri arasında yer almıştır. 
 
Bölgesel Teşvik; 16.07.2009 Tarihli Resmi Gazetede yayınlanması ve 28.07.2009 tarihinde yayınlanan tebliğ ile uygulama usul ve esasları belirlenmesine rağmen; gerekli ilgi görmemiş ve ekonomiye katkı sağlamamıştır.
 
Ocak-Ekim 2009 Tarihlerinde verilen Yatırım Teşvik Belgelerinin illere göre sektörel dağılımı dikkate alındığında;
 

İl

 Sektör

 Sektör

 Belge Sayısı (Adet)

 Sabit Yatırım

 İstihdam

BURDUR

01 - TARIM

01 - Bitkisel Üretim

   1   

     3.971.706   

       15   

BURDUR

02 - MADENCİLİK

03 - İstihraç ve İşleme

   1   

     4.700.000   

       10   

BURDUR

03 - İMALAT

17 - Çimento

   1   

     4.100.000   

       50   

BURDUR

05 - HİZMETLER

06 - Diğerleri

   1   

     4.469.356   

     150   

 

 

Toplam

   4   

   17.241.062   

     225   

Ocak-Ekim 2010 Tarihlerinde verilen Yatırım Teşvik Belgelerinin illere göre sektörel dağılımı dikkate alındığında;
 

İl

Sektör

Sektör

Belge Sayısı (Adet)

Sabit Yatırım

İstihdam

Burdur

İmalat

Gıda ve İçki

     1   

    1.249.600   

       10   

 

 

Diğerleri

     1   

    4.200.000   

       10   

 

Hizmetler

Altyapı- Belediye Hizmetleri

     5   

    8.351.000   

       11   

 

 

Toplam

     7   

  13.800.600   

       31   

Burdur ili toplam;
11 Belge, 31.041.662 TL Sabit Yatırım karşısında 256 Kişi istihdam edildiği görülmektedir. Teşvik Yasasının Burdur iline katkısı ile diğer illere olan katkıları dikkate alındığında ilimizin Teşvik yasasından yeterince istifade edemediği açıktır. 
 
Bölgelerin tespitinde kullanılan illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri, yatırım potansiyeli ve rekabet gücü dikkate alınarak sınıflandırılmış olması ne yazık ki gerçeği yansıtmamaktadır. Yatırıma yönelmeyen şahıs mevduatlarındaki rakam yüksekliği, ilimiz verilerini yanıltmaktadır. Ayrıca; Yasanın çıkma tarihi ile ilgili veri tespit tarihleri arasında önemli ölçüde zaman farkları oluşmuştur. Burdur ili geçmişinde yaşanan; başarısız ortaklık girişimleri, müteşebbisleri ortak hareket etme noktasında yıldırmıştır. Çatal kazık yere batmaz düşüncesi müteşebbislerin kafasında yer etmesi bir de yatırım tutarlarının yüksek olması yatırımcıyı caydırmaktadır.
 
Bölgesel Teşvik konusunda; Devletimizin ve Bürokratlarımızın çalışmalarının nihai faydayı sağlamasını arzu etmekteyiz. Bu sebeple;
 
a) Burdur ilinin bölgesel sınıflandırmada 3 veya 4.Grup Bölge illerinin içinde yer alması gerektiğine inanıyoruz.
 
b) 2.Bölge illerinde uygulanan Asgari Yatırım Tutarı 1.000.000.- TL dır. Bu rakam ilimizin gerçeklerine göre oldukça yüksek bir yatırım tutarıdır. Oysa 3 ve 4 Grup bölge illerinde  Asgari Yatırım tutarı 500.000.- TL.dır. İlimizin 3 ve 4 Grup illerinde yer alması ilimizdeki yatırımı önemli ölçüde artıracağına inanıyoruz. 
 
c) Teşvik kapsamında uygulanan Gümrük Vergisi Muafiyeti, KDV İstisnası, Vergi İndirimi, Sigorta primi işven hissesi desteği, Yatırım yeri tahsisi ve Faiz Destekleri ile bunlara bağlı uygulama sürelerinin illerin yatırıma bakış açıları dikkate alınmak sureti ile uzun süreli tutulmasında büyük fayda görüyoruz.
 
d) Mermercilik sektörü ilimiz için önemli bir sektördür. Mermercilik sektör geneli ile ilgili ciddi teşvik uygulanmasında fayda vardır. Mermer ihracatında artan kütle satışları yerine işlenmiş mermer satışlarının artırılmasını sağlayacak özel teşviklerin getirilmesi gerekmektedir.
 
e) Yatırım kalemleri arasında Enerji önemli yer tutmaktadır. Bu sebeple; Enerji üzerindeki KDV-Katma Değer Vergisi oranının teşvik kapsamında gözden geçirilmesini, Enerjiye destek verilmesini arzu etmekteyiz.
 
Burdur gibi kabuğunu kırmak için çırpınan bir ilde; yatırımcının yatırım yapabilmesi için yukarıda belirttiğimiz hususlarda iyileştirme yapılması gerekliliğine inanıyoruz.  Aksi halde; yatırımlar; 3. Bölgede yer alan ve yatırım konuları aynı olan komşu illere kaymaktadır.
 
Burdur ve Isparta illeri olarak; iki ilimizin de aslında 3.Bölgede yer almamız gerektiği, teşvik sisteminin Ocak-Ekim 2009 ve Ocak-Ekim 2010 dönemlerini kapsayan 11 Belge, 31.041.662 TL Sabit Yatırım tutarından da anlaşılmaktadır. Isparta ili de benzerlik göstermektedir.
 
Burdur ve Isparta ekonomisinin temel sektörlerinden olan hayvancılık, meyvecilik, seracılık, ağaç sanayisi, mobilyacılık, mermercilik, et-süt-gıda sanayisi, tarım makineleri imalatı, tekstil, turizm hizmet sektörü gibi alanlar başta olmak üzere daha geniş kapsamlı teşvik uygulamalarından faydalandırmamızı talep ediyoruz.”
 
NOT:
BUTSO Basın Danışmanlığı
22.12.2010
 

Yararlı Linkler

İletişim

0 248 234 62 05

Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir.

Sosyal Medya

Adres: Yeni Mahalle Şehit Teğmen Halil DEMİRÖRS Cad. No: 2 Burdur Türkiye Telefon: +90 248 234 62 05 pbx Faks: +90 248 233 67 34
Bu site, Burdur Ticaret ve Sanayi Odası Bilgi İşlem Servisi tarafından hazırlanmaktadır. | Tüm hakları saklıdır. | © butso.org.tr | Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir.